Sunday 2 October 2011

ipad 2










iPad 2 sungguh cantik, lebih slim dan lebih eye-catching apalagi dengan tersedianya pilihan warna putih. iPad 2 lebih tipis dari iPhone 4 dan 33 persen lebih tipis bila dibandingkan dengan iPad pertama. Bayangkan saja, yang sebelumnya setebal 13.4mm di-’sedot lemak’ jadi lebih kurus menjadi 8.8mm. Kalau dibandingkan dengan iPod touch dan iPhone 4, bentuk iPad 2 mirip-mirip dengan iPod touch yang bentuknya tidak terlalu persegi seperti iPhone 4. Beratnya pun turun dari 1.5 pounds menjadi 1.3 pounds.




Kelebihan iPad 2 dibandingkan iPad generasi pertama paling ketara adalah dari segi hardware. iPad 2 memiliki prosessor dan grafik yang lebih cepat dengan HDMI full High Definition output, kamera belakang 720p HD dan kamera depan VGA. Semua ini membawa iPad generasi terbaru jauh di depan iPad pertama dan pesaing2 yang lain termasuk Motorola Xoom, Samsung Galaxy Tab dan BlackBerry Palybook
kelebihan ipad2
1. Pemproses Dual Core 1Ghz (dynamic clock speed) - merupakan salah satu faktor yg di ambil kira bagi prestasi sebenar sebuah peralatan komputer. iPad2 dilengkapi dengan dual core processor dengan kelajuan 1Ghz. iPad versi terdahulu hanya memiliki kelajuan 1Ghz single processor tanpa fungsi dynamic clock speed.
2. Kapasiti RAM lebih tinggi dan lebih laju – 512MB DDR2 berbanding versi terdahulu iPad v1, hanya 256MB DDR1. Kapasiti ram yang ditambah menjamin prestasi yang lebih baik dari versi sebelumnya.
 3. Kamera -  Kamera memiliki exposure dan focus control yang sama dengan iPhone. terdapat dua kamera iaitu pada hadapan iPad2 dan di belakang




4. Lebih nipis dan ringan – iPad2 lebih 33% ringan (kurang 80g) dan nipis (kurang 5.6mm) berbanding iPad v1. Merupakan ciri yang agak signifikan bagi pengguna yang sering bergerak.
5. Kualiti pelayar video 1080P HDMI - iPad versi terdahulu hanya berkemampuan memainkan movie dengan kualiti 780p HD.
6. 10 Jam bateri - ketahanan bateri bagi iPad2 masih kekal sama dengan versi sebelumnya iaitu selama 10 jam penggunaan dan hampir sebulan bagi mode standby.
7. FaceTime – membolehkan pengguna iPad2 berbual dan bercakap menerusi kamera antaramuka dengan pengguna iphone/ipod/ipad2 yang lain. FaceTime adalah applikasi yang terdapat dalam iPad2.
8. Capaian GPS dan 3G – iPad2 bagi versi 3G membolehkan anda menjadikan iPad2 sebagai telefon mudah alih. Capaian 3G diperbaiki dengan capaian dual mode WCDMA & CDMA. Versi 3G juga mempunyai kemampuan GPS.
9. Gyroscope - merupakan tambahan pada iPad2 yang turut didapati dari iPhone4. Membolehkan peranti mengesan sebarang pergerakan dengan lebih jitu tanpa sebarang peralatan mekanikal yang terbina di dalam peranti iPad2. Tidak terdapat pada iPad1.
10. Variasi Warna – iPad2 boleh di dapati dalam 2 variasi warna iaitu hitam dan putih. iPad1 hnya boleh didapati dengan warna putih sahaja






 kekurangan/kelemahan iPad 2 


1. Kamera--Berbanding versi iPad v1 yang tidak dilengkapi dengan sebarang kamera. Walaubagaimanapun kualiti gambar kamera iPad2 masih dipertikai disebabkan ianya kurang memuaskan.


2.Tidak ada port USB dan SD card slot


3.tidak support flash player


4.teknologi thunderbolt -teknologi untuk transfer file dengan cepat dan kita mungkin harus menunggu iPad generasi berikutnya yang akan menggunakan teknologi ini.- 


5. iPad model wi-fi belum dipasangkan GPS sehingga masih menggunakan wifi untuk location based services


Harap2 informasi ini berguna pada yang tengah mencari ipad2. Kalau ada salah ada yang tertinggal minta diperbetulkan ya..
Thank you

No comments:

Post a Comment